همشهری آنلاین: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درهفتمین اجلاس وزیران فرهنگ سازمان همکاری شانگهای در چین با اشاره به هجوم تاریخی دنیای غرب و بیگانگان به کشورهای شرق گفت:

بهترین راه مبارزه با این ظلم فاحش همکاری، همدلی و همراهی است.
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متن کامل سخنان سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

باسلام ، صمیمانه ترین درودهای رهبری، رییس جمهوری و ملت ایران را در فصل شکوفایی طبیعت تقدیم شما اندیشمندان می نمایم.

قبل از هر چیز مایلم درود قلبی خودم را همراه با تبریک ایام خجسته نوروز ، تقدیم شما کنم و مراتب خوشحالی خود را از حضور در جمع شما وزرای فرهیخته و مسئولین فرهنگی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای ابراز نمایم.

از برنامه ریزی خوب وزارت فرهنگ جمهوری خلق چین بخصوص جناب آقای چای وو  تشکر نموده به مهمان نوازی های صمیمانه مردم ریشه دار و تاریخ ساز شما اشاره کنم و امتنان خود را از این هم حسن برخورد و سلوک ابراز دارم.

عالیجنابان و اندیشمندان

عبارتی از رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران را بیان می دارم. حضرت ایشان فرموده اند:

" اقتدار حقیقی هر ملت ، اقتدار فرهنگی آن کشور است و انزوای حقیقی ، انزوای فرهنگی است."

این نشست ؛ بی تردید در تبیین اصالت های فرهنگی شرقیان و نزدیکی نظرات تاثیر گذار بر فرهنگ جهان ، نقش آفرین است."

اسلام که دین صلح و دوستی است، توصیه اش برادری و برابری است و قران که منشور حقیقی دین و کتاب قانون جمهوری اسلامی ایران است می فرماید: " یا ایهاالناس انا خلقناکم من ذکروانثی و جعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفو ان اکرمکم عندالله اتقیکم ان الله علیم خبیر"

خداوند می فرماید : ای مردم ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره ها و قبیله ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید. گرامی ترین شما نزد خداوند باتقواترین شماست . خداوند دانا و آگاه است.

پس رابطه بین ملت ها یک رابطه الهی است . فرهنگ ، سنن و آداب مشترک به عنوان رشته های ناگسستنی پیوند ملت های منطقه می تواند در همه حوزه ها ، عامل نزدیکی ملتها و منشاء ثمرات نیکی باشد.

صنعت توریسم همراه این پیوند ، رشد خواهد کرد و جهت و سمت این صنعت به تراز مثبت و مطلوب کشورهای شرقی سوق خواهد یافت.

ریاست محترم اجلاس ، مقامات محترم :

کشورهای شرقی در طول تاریخ و حتی تاریخ معاصر همیشه مورد هجوم بیگانگان و خصوصا غرب جهانخوار بوده و برای مبارزه با این ظلم فاحش راهی بهتر از همکاری و همدلی و همراهی نیست.

هویت شرقی که درس انساندوستی و لطافت را به جهان داده است شایسته نیست دستخوش فرهنگ آلوده جهانخواران گردد.

شما از نقش صهیونیسم در تخریب اصالت های ملت های جهان آگاهید . حفظ و تقویت هویت ملی و اعتبار نیاکان درستکارمان و پس از آن تعمیم فرهنگ شریف و ارزشهای اصیل کشورهایمان با نزدیک فرهنگ ها و جلوه فرهنگ شرقی ، کاریست که بر عهده این اجلاس می باشد.

تاریخ باستانی این گیتی بدون حضور نام چین مانند پازلی است که قطعاتی را کم دارد همانگونه که این شناسنامه بدون نام ایران اعتبارش را از دست می دهد که این مطلب در مورد سایر کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای صدق می کند و همه اعضای این سازمان ، کشورهای باشکوه و بزرگی می باشند.

لازم است بگویم ایران مردان بزرگی همچون سعدی ، حافظ ، مولانا ، ابوعلی سینا ، زکریای رازی و فارابی را منشاء تحولات علم و فرهنگ و هنر در جهان می داند که همگان به آن اعتراف دارند .

تاریخ ایران باستان و شاهنامه فردوسی و از آن مهم تر ایران پس از اسلام که در تمامی دانشها منشاء اثر بوده است ، اعتبار دنیای شرق است.

جمله ای از پیامبر عظیم الشان اسلام در تعظیم علم و دانش برایتان عرض می کنم.

ایشان می فرمایند: اطلبو العلم ولو بالصین " این جمله متعلق به 1400 سال پیش است. چین از دور افتاده ترین نقاط دنیا تلقی می شد و پیامبر گرامی اسلام فرمودند : علم را طلب کنید اگر چه در چین باشد.

کدام حکمت در دنیا وجود دارد که متاثر از شرق و خصوصا جهان اسلام نباشد؟

عالیمقامان ، فرهیختگان:

بجاست که ما در ابتدا خود را بشناسیم و پس از آن ، دنیا را متوجه عظمتمان نماییم . امروز با کمال تاسف قدرت غالب رسانه ای در دست دشمنان حقیقت و منافع طلبان زشت خوست.

مستحضرید که اغلب شبکه های ماهواره ای به ترویج فساد و تباهی و تخریب اخلاق پاک انسانی همت گماشته اند. این تازه جدا از فضاهای فاسد مجازی و سایبری است .

در این برهه از زمان چه کسی می تواند قدمی بردارد؟!

بدانید که چشم امید مردمان شرقی ، نیم نگاهی به سوی این اجلاس دارد.

دولت ها موثرترین نقش را در ایجاد روابط بین الملل ایفا می کنند.

من و شما عزیران ، به رسالتمان ایمان بیاوریم.

برایتان بهترینها را آرزو می کنم.

کد خبر 103925

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز